lørdag 9. mai 2015

Wings For Life World Run 2015

 


Wings For Life er en international non-profit organisation, der indsamler penge til forskning i rygmarvslidelser. Indsamlingen foregår bl.a. via Wings For Life World Run, der blev afholdt første gang i 2014.

I år blev løbet afholdt søndag den 3. maj, og mere end 100.000 løbere i 35 lande deltog. Løbet foregår på den måde, at løberne i alle 35 lande sendes afsted på præcist samme tidspunkt. 30 minutter efter start indleder en "catcher bil" jagten på løberne. Bilen indleder jagten med en fart på 15 km i timen, og farten sættes løbende op. Når bilen passerer en løber, er løberen ude af løbet. Den løber, der sidst fanges af bilen, er den globale vinder. 

Fra starten inne på Dubai Autodrome


I Dubai blev mere end 600 løbere sendt afsted fra Dubai Autodrome kl. 15.00. Løbstidspunktet betød desværre højt solskin og en temperatur på mere end 41 grader. Jeg valgte at starte i et roligt tempo på 5,20 min./km og så drikke masser af væske ved hvert væskedepot (hvert 2,5 km). Efter en første runde på selve Dubai Autodrome (5 km) blev vi ledt ud mod ørkenen, og temperaturen steg en smule. Der var en smule vind fra ørkenen, og varmen var virkelig en udfordring. Jeg var dog i stand til at holde et konstant tempo og fra omkring 8 km begyndte jeg at overhale en del løbere.


Alt i alt nåede jeg ud på 20,5 km. før jeg blev fanget af bilen, og det rakte til en samlet 19 plads. Varmen var en stor udfordring, og i Dubai var der blot 22 løbere, der nåede ud over de 20 km.

Den globale vinder hos mændende blev Lemawork Ketema fra Etiopien med 79,9 km. og hos kvinderne Yoko Watanabe fra Japan med 56,3 km. Løbstemperaturerne svingede fra 2 grader i Kolomna i Moskva til 41 grader i Dubai. De bedste distancer kom fra de mere ³normale² temperaturlande i Skandinavien og Europa.

Det var et godt arrangeret løb med en god stemning. Jeg skal helt sikkert deltage igen i 2016, og jeg håber, at en masse andre SK Kraft løbere vil løbe med - i Danmark, Norge, Dubai eller et helt andet sted.

Henrik Lindskou Mouritsen, SK Kraft. (Bilde er hentet fra et annet løp)


 Kind regards,

Henrik Lindskou-Mouritsen

Sportsklubben Kraft gratulerer med flott innsats. Dette høres jo utrolig gøy og spennende ut. I Norge går løpet i Stavanger. Det frister absolutt å være med en gang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar