søndag 10. mai 2015

Kick-master ultramaraton 2015

Søndag 10.mai arrangerte Tom-Rune Kick-master ultramaraton for 9.gang.
Dette er et lavterskel arrangement hvor man melder seg på løpet på selve løpsdagen.
Sjefen sjøl!


Det var lave skuldre hos både arrangøren Tom-Rune og hos deltakerne. Praten gikk lett om små og store ting, mens det stadig dukket opp nye deltakere. Totalt ble vi 30 stykker som skulle delta i dagens løp. Deretter tok Tom-Runde og informerte kort om løypa, Den var lagt inn i den øvre delen av påskemaratonløypa. 4,2km skulle løpes 10 ganger for maraton og 12 ganger for å få godkjent 50km, som regnes som ultradistanse. Vi løp fra Musøya 1. opp langs grusveien langs elva, så var det vending ved Saxsegaard Auto. Deretter løp vi ned langs Buskerudveien og vendte på nytt ved Musøya1.

Været var greit, 7 grader ved start og en forventet temp. på rundt 15 grader kl.13.00. Vi fikk en litt irriterende nordavind på vei opp langs elva, men den var god å ha i ryggen når vi vendte nesa ned igjen mot Musøya.

Mine planer for dette løpet var først og fremst å få en bra løpsopplevelse, og helst en tid på under 3 timer på maraton. Jeg hadde ingen store ambisjoner om å få en ny pers på distansen. Jeg var litt spent på venstre kne som har vært litt kranglete etter påskemaraton, men det gikk overraskende bra i dag.

Etter start la jeg meg i et 4.10 - 4.15 tempo, det var ingen som var interessert i å følge så jeg ble løpende alene. De første rundene gikk lett, litt for lett. Jeg ser i ettertid at jeg fint kunne ha disponert litt klokere, men den som intet våger, intet vinner osv...

Det var godt å komme inn til runding hver 4,2km. Tom-Rune er god på å peppe opp stemninga når hodet begynner å henge. Så takk til deg for både det og væskepåfyll:)
Foto: Bjørn Hytjanstorp.

Etter 38km begynte de første symptomene på sliten kropp å melde seg. Steget var ikke helt det samme som i starten. Nå begynte jeg å merke den muligens litt for harde åpningen:) Ved runding til maraton fikk jeg dyttet inn litt gel, men magen var ikke helt happy for det. I tillegg begynte det å murre i venstre hamstrings. På sisterunden måtte jeg gå i de få motbakkene som er i løypa for å unngå krampe. Jeg visste jeg hadde en ledelse på andremann på ca 4km, og det var i grunnen greit for han hadde langt friskere bein enn meg på slutten.

Maraton klarte jeg på 2.58 ett eller annet.
Sluttiden ble klokket inn til 3 timer 39 minutter og 37 sekunder - det holdt til seier:)
I tillegg virker det som om beina har tålt løpet langt bedre enn fryktet

Her finner du resultater og bilder.

Hilsen Dag

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar