tirsdag 16. september 2014

Petra Desert Marathon 2014


Lørdag 13. september løp Henrik Lindskou-Mouritsen The Petra Desert Marathon i Jordan.

Henrik er bosatt i Dubai,  og har vært vertskap når SK Kraft har deltatt i Dubai Marathon. Han løper helst halvmaraton og helmaraton, og søker gjerne utfordringer i fremmede land. Denne gangen altså i Jordan.


Henrik skriver:
Lørdag den 13. September 2014 deltog jeg i Petra Desert Marathon i Jordan. Løbet er et kombineret ørken og bjergløb med start i oldtidsbyen Petra, der ligger ca. 3 timers kørsel fra hovedstaden Amman.

Petra ligger i en smal dal omgivet af meget stejle sandstensklipper. Adgangen til startområdet sker gennem en smal dal (As-Sig), der er en 2 km lang og flere steder meget smal kløft. I hele området er der adskillige grave, der er udhugget i klipperne. Gravene er udformet med særlige paladsfacader, og den mest kendte grav er El-Khazna (Skatkammeret), der særligt er kendt fra Indiana Jones filmene.
 
Starten på løbet foregik foran El-Khazna, og de første 2-3 km løb jeg mellem de mest fantastiske udhuggede grave, paladser, grotter, klippeformationer m.m. Herefter førte ruten os ud i ørkenen, hvor vi løb ca. 20 km i sand grus og asfalt.
 
De efterfølgende 8 km. Skete i området Wadi Araba kom også igennem byen Ammarine mod området Wadi Araba, der har nogle helt unikke og fantastiske klippeformationer.  
Ved fra 30-38 km gik det meget stejlt op, og på flere stigninger var det ikke muligt at løbe. Da toppen var nået var der en fantastisk udsigt over hele marathon ruten, og i horisonten kunne man se Israel. Fra 38-41 km. gik det meget stejlt ned på grus og sand, og det var meget vanskeligt at løbe. Den sidste 1 km gik selvfølgelig op, men på trods af træthed kom jeg i mål. 
Petra Desert Marathon er det mest utrolige marathon løb, jeg nogensiden har løbet. Det var ekstremt hårdt med utallige op- og nedstigninger, men samtidig var omgivelserne så fantastisk, at jeg flere gange helt ”glemte” at være træt.
Løbet gentages den 12. September 2015, og hvis jeg får mulighed for det, vil jeg deltage igen. Jeg håber, at et par SK Kraft løbere så vil deltage sammen med dig. Min tid var 5:44.11, og jeg lover, at tiden bliver hurtigere næste gang J
 

Henrik ute i god tid før start.
 

Starten foregår i historiske omgivelser.

Dette området er normalt lukket for turister.
Derfor bæres og holdes startbanner. Her må ingenting stikkes i bakken.
 

Et utsnitt av ruten. Kuperte sanddyner.
 

Endelig i mål og fortjent medalje.
 

Vi forstår at dette var et ekstremt tøft maraton. Gratulerer med flott innsats, Henrik. Synd du ikke får deltatt på årets Oslo Maraton.

For resultater, følg link:
http://petra-desert-marathon.com/sites/all/themes/albatros_marathon/results/2014_marathon.htm

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar